Йога: не так стара, как вы думаете

Yoga: not as old as you think

No one denies that Hinduism’s most sacred and ancient texts, including the Bhagavad Gita, describe different kinds of yogic practices. But what does this ancient and sacred tradition of yoga have to do with what people all around the world do in yoga classes in gyms and fitness centres today? Some 16 million Americans do some form of yoga.

Никто не отрицает, что самые древние и священные тексты индуизма, такие как Бхагават Гита, описывают различные виды йоги. Но какое отношение имеет эта древняя, священная традиция йоги к тому, чему сегодня учат людей за занятиях йогой в спортивных залах и фитнес-центрах по всему миру? В той или иной форме йогой занимаются 16 миллионов американцев.

The reality is that postural yoga, as we know it in the 21st century, is neither eternal nor synonymous with the Vedas or Yoga Sutras. On the contrary, modern yoga was born in the late 19th/early 20th centuries. Contrary to the widespread impression, the vast majority of asanas taught by modern yoga gurus are not described anywhere in ancient sacred Hindu texts. Anyone who goes looking for references to popular yoga techniques like pranayam, neti, kapalbhati or suryanamaskar in classical Vedic literature will be sorely disappointed.

Реальность такова, что позы йоги, как мы их знаем в 21-ом веке, не идут из седой вечности или из Вед и Йога-Сутр. Наоборот, современная йога родилась в конце 19 - начале 20 века. Вопреки распространённому мнению, большинство асан, которым обучают современные гуру от йоги, не упоминаются нигде в древних священных текстах индуизма. Глубокое разочарование ждёт всякого, кто начнёт искать упоминания в классической ведической литературе таких популярных техник йоги, как pranayam, neti, kapalbhati или suryanamaskar.

The four Vedas have no mention of yoga. The Upanishads and The Bhagavad Gita do, but primarily as a spiritual technique to purify the atman. The Bible of yoga, Patanjali’s Yoga Sutras, devotes barely three short sutras (out of 195) to physical postures, and that too only to suggest comfortable ways of sitting still for prolonged meditation. Asanas were only the means to the real goal — to still the mind to achieve the state of pure consciousness — in Patanjali’s yoga.

Ни в одной из четырёх Вед йога не упоминается. Йога упоминается в Упанишадах и Бхагават Гите, но прежде всего как духовная техника для очищения атмана (жизненного начала, души). "Библия" йоги - Йога-Сутры учителя Патанджали - посвящает всего три коротких сутры (из 195) физическим позам, да и они касаются лишь того, как удобнее усесться для продолжительной медитации. Асаны служили в йоге Патанджали конкретной цели успокоить душу (и ум) для достижения состояния чистого сознания.

There are, of course, asana-centred hatha yoga texts in the Indic tradition. But they definitely do not date back 5,000 years: none of them makes an appearance till the 10th to 12th centuries. Hatha yoga was a creation of the kanphata (split-eared) Nath Siddha, who were no Sanskrit-speaking sages meditating in the Himalayas. They undertook great physical austerities not because they sought to achieve pure consciousness, unencumbered by the body and other gross matter, but because they wanted magical powers (siddhis) to become immortal and to control the rest of the natural world.

Конечно, в индийской традиции есть тексты хатха-йоги, главным образом посвящённые асанам. Но они точно возникли не 5 тысяч лет назад: все они появились не ранее 10-12 веков. Хатха-йога была создана в Гималаях мудрецами, не говорящими на древнеиндийском санскрите. Их называли "резаноухие Нат Сиддхи". Они занимались суровыми физическими упражнениями (ограничениями) не для достижения чистоты сознания и освобождения от грубой телесной материи, а потому что стремились стать бессмертными повелителями мира природы с помощью магических сил (сиддх).

FABRICATING ANCIENT TEXTS    Фабрикация древних текстов

The problem for historians of modern yoga is that even these medieval hatha yoga texts describe only a small fraction of modern yogic postures taught today. BKS Iyengar’s Light on Yoga alone teaches 200 asanas, while the 14th century Hatha Yoga Pradipika lists only 15 asanas, as do the 17th century Gheranda Samhita and Shiva Samhita.

Проблема историков современной йоги в том, что даже средневековые тексты хатха-йоги описывают лишь малую часть тех поз йоги, которым учат сегодня. Одна только книга Ийенара "Освещаем йогу" упоминает 200 асан, хотя в книге 14-го века "Хатха Йога Прадипика" перечислено всего 15 асан, как и в книгах 17-го века "Гернда Самхита" и "Шива Самхита".

SECRETS OF THE MYSORE PALACE    Секреты Мисорского дворца

New research has brought to light historical documents and oral histories that raise serious doubts about the 'ancient' lineage of Pattabhi Jois' Ashtanga Vinyasa and Iyengar yoga. Both Jois (1915–2009) and Iyengar (born 1918) learnt yoga from T.Krishnamacharya from 1933 till the late 1940s, when he directed a yoga school in one wing of the Jaganmohan Palace of the Maharaja of Mysore, Krishnaraja Wodiyar IV (1884–1940).

Новые исследования пролили свет на исторические документы и устные истории, которые вызывают серьёзные сомнения в древнем происхождении таких видов йоги, как Аштанга Виньяса Праттабхи Джоиса и йога Ийенара. Джоис (1915-2009) и Ийенгар (род. 1918) обучались йоге с 1933 года до конца 1940-ых годов у учителя Т.Кришнамачарья, который возглавлял школу в одном из крыльев дворца Джаганмохан, принадлежавшего махарадже Мисора Кришнарадже Водияру IV (1884-1940).

The Maharaja, who ruled the state and the city of Mysore from 1902 till his death, was well known as a great promoter of Indian culture and religion. But he was also a great cultural innovator, who welcomed positive innovations from the West, incorporating them into his social programmes. Promoting physical education was one of his passions, and under his reign, Mysore became the hub of a physical culture revival in the country. He had hired Krishnamacharya primarily to teach yoga to the young princes of the royal family, but he also funded the travels all over India of Krishnamacharya and his protégés to give yoga demonstrations, thereby encouraging an enormous popular revival of yoga.

Этот махараджа был правителем штата и города Мисор с 1902 года до своей смерти и был известным пропагандистом индийской культуры и религии. Он приветствовал позитивные новшества с Запада, используя их с своих социальных программах. Он был страстным сторонником физического воспитания, и в его правление Мисор стал центром физической культуры в стране. Он нанял Кришнамачарью обучать йоге главным образом принцев своей семьи. Также он финансировал поездки Кришнамачарьи и его учеников по всей Индии для показа упражнений йоги. Это способствовало возрождению и огромной популярности йоги.

Indeed, Mysore’s royal family had a long-standing interest in hatha yoga: Mummadi Krishnaraja Wodeyar III (1799–1868), Wodeyar IV’s ancestor, is credited with composing an exquisitely illustrated manual, titled Sritattvanidhi, which was first discovered by Norman Sjoman, a Swedish yoga student, in the mid-1980s in the library of the Mysore Palace. What is remarkable about this book is its innovative combination of hatha yoga asanas with rope exercises used by Indian wrestlers and the danda push-ups developed at the Indian gymnasiums.

Действительно, королевская семья Мисора давно интересовалась хатха-йогой: предку Водеяра IV - Водеяру III (1799-1868) - приписывают создание прекрасно иллюстрированного руководства по йоге Шритаттванидхи, впервые обнаруженного в середине 1980-ых годов [прим. перев. - похоже на опечатку, может быть 1930-ых гг.?] шведским любителем йоги Норманом Сьйоманом в библиотеке дворца в Мисоре. Книга замечательна тем, что по-новому сочетает асаны хатха-йоги с традиционными для индийских борцов упражнениями с верёвкой и отжиманиями данда, разработанными в индийских гимнастических залах.

In addition, it is well established that Krishnamacharya had full access to a Western-style gymnastics hall in the Mysore Palace, with all the usual wall ropes and other props that he began to include in his yoga routines.

Кроме того, точно установлено, что Кришнамачарья имел полный доступ в гимнастический зал западного типа при дворце Мисора со всеми верёвками и стойками-опорами, которые он начал использовать в упражнениях по йоге.

Sjoman has excerpted the gymnastics manual that was available to Krishnamacharya. He claims that many of the gymnastic techniques from that manual found their way into Krishnamacharya’s teachings, which he passed on to Iyengar and Jois.

Сьйоман сделал выписки из этого гимнастического руководства, доступного Кришнамачарье. Он утверждает, что много гимнастических приёмов из него стали использоваться Кришнамачарьей в его учениях, которые он затем передал Ийенгару и Джоису.

The creation of modrn yoga involves a tremendous amount of cross-breeding and hybridisation. Indeed, contemporary yoga is a unique example of a truly global innovation, in which Eastern and Western practices merged to produce something that is valued and cherished around the world.

Современная йога очень во многом создана путём скрещивания и гибридизации. Можно сказать, что современная йога - это уникальный пример глобальной инновации, в которой восточные и западные практики слились и создали продукт, который ценят и любят по всему миру.

Hinduism, whether ancient, medieval or modern, has no special claims on 21st century postural yoga.

Индуизм, будь то древний или современный, не может особым образом претендовать на создание йоги 21-го столетия (йоги поз, положений тела).

 
Поделиться:
© 2024 audiorazgovornik.ru